maandag 14 april 2014

Waarom lid worden van de vrijmetselarij?



Ja, goede vraag; waarom zou je? Er zijn maar ruim 100 vrijmetselaars in Paramaribo Suriname. Dus slechts enkelen op de totale bevolking hebben de stap genomen om aan te kloppen aan onze Tempelpoort om tot vrijmetselaar te worden ingewijd. Waar ligt dat aan? Heeft de vrijmetselarij dan voor zo weinig mensen iets te bieden? Voelen mensen zich niet aangetrokken tot de vrijmetselarij?

Ik weet voor mijzelf wel zeker dat de vrijmetselarij mij de afgelopen 25 jaar veel gebracht heeft. Eigenlijk was ik al vrijmetselaar zonder het te weten. Ik was en ben eigenwijs, een vrijdenker die voelde, zoals zo veel mensen, dat er meer moet zijn tussen hemel en aarde. Maar wat? En hoe kom ik daar achter? Dogmatische ideeën, leerstellingen van kerken wilde ik niet klakkeloos overnemen. Die zijn mij niet “eigen”. Ik wilde per sé zelf op zoek. Niet de gemakkelijkste weg overigens, maar ik kon niet anders. Ik kan toch alleen maar mijn eigen weg zoeken, mijn eigen positie bepalen tov mijzelf, de samenleving en tov het goddelijke, het scheppende of hoe u het maar wilt noemen. Er is maar 1 weg en dat is je eigen weg.


De vrijmetselarij bood en biedt mij nog steeds een methode, het instrumentarium om zelf die weg te gaan. Of ik nou katholiek, protestant, jood, Hindo of moslim zou zijn of bij geen enkele kerk aangesloten was en tot welke bevolkingsgroep ik ook zou behoren, ik was welkom. De vrijmetselarij bood mij een vrijplaats om mijn weg te vervolgen, maar nu volgens een specifieke en inspirerende methode: rituelen en symbolen enerzijds en anderzijds de open gedachtewisselingen met mensen die hoe verschillend dan ook, allemaal vrij zijn, of proberen te zijn, van dogma’s, tolerant zijn tov andere denkbeelden en elkaar vinden in de gemeenschappelijke drive het Licht in ons en in elkaar te zien, in het streven een beter mens te worden en de samenleving beter te maken, al verschillen we individueel over de vraag wat “beter” is.


De vrijmetselaar oefent zich dan ook in tolerantie, in verdraagzaamheid, compassie naar andere mensen, in het sluiten van vriendschappen. Kortom, in het vormen van een wereldwijde broederketen, niet alleen met broeder vrijmetselaren, maar liefst met alle mensen.

Daarvoor is het allereerst nodig jezelf goed te kennen (Ken Uzelve), de struikelblokken in je zelf te ontdekken en weg te nemen. Zoals wij zeggen: de mens is een ruwe steen, maar in die ruwe steen bevindt zich de Zuivere Kubieke steen, het symbool van de Schoonheid, het symbool van je werkelijke zelf. Dit thema staat centraal in het leerlingenrituaal, de eerste graad.

 En deze Kubieke Steen laat zich beter inpassen in de muur van de symbolisch te herbouwen Tempel der Schoonheid. Oftewel, hoe zuiverder, volmaakter de mens is, hoe meer hij voor de maatschappij kan betekenen. Iedere vrijmetselaar streeft naar een betere wereld, een betere maatschappij. De wijsheid, het inzicht dat je opdoet, heeft alleen werkelijke waarde als je daarmee wat doet in je omgeving, in de maatschappij. Daarom beëindigen wij al onze bijeenkomsten ook met de zin: Keer terug naar het Westen (de maatschappij) en doe u daar kennen als vrijmetselaar. Dit thema staat centraal in het rituaal van de Gezel.
Tenslotte zoeken we naar het mysterie van het leven zelf, naar het goddelijke, naar het Licht, het spirituele of hoe u het wilt noemen. Dat thema staat in de meestergraad centraal.

De symbolen en ritualen zijn de verzinnebeelding van je innerlijk en helpen je op eigen wijze het hogere beginsel in je te zoeken. In deze Koninklijke Kunst heb ik mij de afgelopen 25 jaar beoefend. En ik zal overigens ook nog een lange weg te gaan hebben. Het einddoel heb ik niet scherp in beeld en zal ik ook niet bereiken, maar ik probeer wel mijn zoektocht bewust af te leggen. Soms is het oprecht streven belangrijker dan het doel.


Ik realiseer mij dat dit wellicht wat wollig, wat idealistisch klinkt. Om een klein voorbeeld van één aspect te noemen om het wat concreter te maken, het volgende. Als ik in mijzelf herken dat een ander, een collega bijvoorbeeld, in mijn allergie zit, en veelal ook andersom, herken ik dus een struikelblok in mijzelf. Ik heb daar last van, de ander heeft daar last van. Bewust probeer ik dan diegene open te benaderen en in hem te investeren. Dat vraagt innerlijke kracht. Hoewel het mij niet altijd lukt, bemerk ik toch vaak dat als je dat maar oprecht probeert, je vervolgens in een andere, betere relatie komt te staan met diegene. Niet alleen komt dat de relatie met die ander ten goede, maar je hebt ook jezelf weer wat beter leren kennen en een struikelblok in jezelf opgeruimd, de kubieke steen in je weer een beetje naar voren gehaald. Toch weer een klein beetje een beter mens geworden.


Ik realiseer mij dat als u aan andere vrijmetselaren vraagt wat vrijmetselarij is en vooral wat het voor hun betekent, u steeds weer iets andere antwoorden zult krijgen. Waarom? Omdat wij allen anders in elkaar zitten. Wij ondernemen de bergwandeling naar de top die achter de wolken verscholen ligt, maar starten allemaal vanuit een ander punt waardoor wij verschillende obstakels onderweg te nemen hebben en mede daardoor andere interpretaties geven aan de ritualen en symbolen.
Zijn wij zo uniek? Nee, niet in ons doel, maar wel in onze methode. En ja, die methode spreekt de een wel en de ander niet aan.


Maar terugkomend op de vraag waarom er relatief zo weinig vrijmetselaren zijn, moet ik zelf ook een beetje raden. Belangrijkste reden is naar mijn idee, dat de vrijmetselarij van oudsher niet veel naar buiten treedt en ook over het algemeen niet actief nieuwe leden werft. Zij treedt niet veel naar buiten omdat de vrijmetselarij als organisatie geen inhoudelijke mening heeft over bijvoorbeeld maatschappelijke of religieuze onderwerpen. Individuele vrijmetselaren hebben wel hun eigen ideeën. Niet de vrijmetselarij als organisatie treedt naar buiten, maar de individuele vrijmetselaar. Iedere bijeenkomst wordt – zoals ik daarnet zei - afgesloten met de oproep: keert terug naar het Westen (de maatschappij) en doet u daar kennen als vrijmetselaar (dus op uw eigen wijze).

En actieve ledenwerving is binnen de vrijmetselarij omstreden omdat wij niet aan “zieltjes winnen” doen, wij willen niet bekeren. Immers, bekeren tot wat!? Wij vinden dat het aspirant-lid uit innerlijke drang aan onze Tempelpoort dient aan te kloppen. Anderen, waaronder ik, zijn van mening dat als je niet communiceert over wat de vrijmetselarij is en te bieden heeft, iemand niet uit dat innerlijk verlangen bij je kan/zal aankloppen.
Nadeel van een gesloten houding is dat geheimzinnigheid ontstaat. Een geheimzinnigheid die, naar mijn overtuiging niet productief is. Het kan mensen naar de vrijmetselarij leiden die een geheim willen ontdekken dat er niet is en dus om de verkeerde reden toetreden. Geheimzinnigheid leidt ook gemakkelijk tot rare onzinverhalen over de vrijmetselarij, wat afkeer van toetreding tot gevolg kan hebben. Dat is dan eigenlijk jammer.

Eigenlijk zou je veronderstellen dat in deze tijd, waarin (jonge) mensen hetzij teleurgesteld zijn in hun kerk of juist kritisch zijn en ter aanvulling tot eigen verdieping willen komen, juist meer mensen zoeken naar mysterie, spiritualiteit en verbeelding. De Vrijmetselarij biedt dan een goed alternatief voor diegene die zich met open mind afvraagt of er meer is tussen hemel en aarde en die zelfstandig. maar met steun en inspiratie van andere broeders, op zoek wil naar het geheim in hemzelf en naar een voor hem juiste levenshouding.

Gelukkig wordt de vrijmetselarij toch steeds opener in haar voorlichting en bereikt zij steeds meer mensen zodat ook zij de mogelijkheid krijgen zich aan te melden voor het lidmaatschap. 

Pim Vos
april 2014







Avond voor belangstellenden

3 opmerkingen:

  1. Ik was op zoek naar hulp op internet om mijn ex-man terug te krijgen nadat hij 5 maanden geleden van me scheidde, ik kwam zoveel getuigenissen van verschillende mensen tegen en ze hebben het allemaal over deze geweldige man genaamd Doctor ODIBOH DADA over hoe hij hen hielp red hun huwelijk en relaties en ik neem ook contact met hem op via zijn e-mail (odibohsolutionhome@gmail.com) en leg hem mijn probleem uit en hij heeft het goed gedaan door me te helpen mijn gescheiden man binnen 3 dagen terug te krijgen en later werd ik zwanger voor hem, want we zijn 6 jaar getrouwd geen zwangerschap .. ik geloof nooit dat zoiets als dit mogelijk kan zijn maar nu ben ik er een levend getuigenis van omdat dokter ODIBOH DADA mijn geliefde daadwerkelijk terugbracht en me ook hielp zwanger te raken , Als je relatieproblemen hebt of een probleem met het leven zelf, neem dan contact op met dokter ODIBOH DADA voor hulp via zijn e-mail: odibohsolutionhome@gmail.com of whatsapp +2347048883838. Dan beloof ik je dat je tenslotte, net als ik, redenen zult hebben om te vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How To Get Your Ex Lover/Partner/Boyfriend/Girlfriend/Wife Or Husband Back

    It breaks my heart to know that people are hurting so badly that they are desperate to get their love lives back. For anyone hurting right now, I want you to worry no more for your Ex lover/partner will come back to you so you can feel whole again and I truly mean that. When my wife left me, Lord Zakuza was the man I contacted that helped me to get my wife back with his powerful spell within 48 hours and I can never forget the day I meant Lord Zakuza for he's spells perform GREAT MIRACLES. Get in touch with Lord Zakuza now for he's like a God on earth that can get your EX lover back within 48 hours with his powerful spell. You can go get in touch with him through the below details.


    WhatsApp/call/text: +1 740 573 9483
    Website via: lordzakuzaspells.com
    Email via: Lordzakuza7 @ gmail. com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede dag! Ik hoop dat jullie allemaal en je families veilig zijn? De Covid-19-situatie wordt echt het ergste over de hele wereld, we bidden allemaal tot de almachtige god om ons te sterken, zodat we in leven kunnen blijven om te getuigen, ik heb goed nieuws gebracht waar iedereen van kan profiteren en ook het voorrecht kan helpen, als je een goed en aardig persoon zijn, die ook de wereld een betere plek willen maken om te leven, nu selecteert de vrijmetselarijvereniging de aardigste mensen die geïnteresseerd zijn om zich bij de samenleving aan te sluiten, en het goede deel is die vrijmetselarijvereniging waar ze niet bij betrokken zijn zelf in slechte dingen, ze zijn niet zoals de illuminati-samenleving, de vrijmetselarij-maatschappij gelooft in god, ze zijn een groep mensen die samenkomen om de oorspronkelijke toestand van mensen en anderen te evalueren, zodra je lid wordt van de samenleving, hebben ze een hoeveelheid voordeel die we worden aan u gegeven als het nieuwe lid, en u moet 10% van het voordeel gebruiken om het voorrecht te helpen, en de geloofsbrieven van de heerschappij te behalen, ik dring er bij u op aan als u interesse heeft, zoek het officiële contactadres hieronder, u kunt worden een van de gelukkige willekeurig, iedereen heeft een goed nieuws in zich, het goede nieuws is dat je niet weet hoe geweldig je kunt zijn! Hoeveel kun je liefhebben! Wat je kunt bereiken! En wat je potentieel is, blijf sterk, sta op, heb een stem.

    WhatsAppen; +31 687329133

    Mail adres; info.masonic.oregon@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen