zaterdag 22 juni 2019

Wisseling van de wacht. Een korte impressie.


Door: Pim Vos

Een woord van dank aan de afgetreden Voorzittend Meester
In een eerdere blog heb ik uiteengezet wat de St Jansviering inhoudt en dat deze feestelijke dag ook benut wordt om de nieuw gekozen Voorzittend Meester van de loge te installeren zomede andere bestuursleden die wij "Officieren" plegen te noemen.

Afgelopen dinsdag 18 juni 2019 is onze Broeder Rudolph Kroon op rituele wijze geïnstalleerd als Voorzittend Meester van Loge Concordia.

Rudolph Kroon is dit jaar 30 jaar vrijmetselaar. Destijds ingewijd als leerling vrijmetselaar in de Haagse loge L'Union Frédéric no 106 en heeft zich na zijn emigratie naar Suriname  eind 2012, aangesloten bij Loge Concordia te Paramaribo.

Gevraagd  naar zijn ervaring met betrekking tot de overstap van een Haagse loge naar een Surinaamse loge, geeft hij aan "dat er nauwelijks verschillen zijn. Er zijn wel kleine  verschillen tussen loges, zowel tussen Nederlandse loges als tussen de loges in Paramaribo. Maar  de maçonnieke cultuur ( vrijmetselaarscultuur. Red.) domineert als vanzelfsprekend in iedere loge.  We zijn immers allemaal vrijmetselaar, in welke loge ter wereld we ook zitten. We vormen een wereldwijde broederschap."

Nu bent u de laatste jaren voor uw vertrek Voorzittend Meester van L'Union Frédéric geweest. Was uw installatie afgelopen dinsdag niet een beetje een herhalingsoefening voor u? 

Installatie Voorzittend Meester
 Nee, dat dacht ik aanvankelijk wel, maar dat bleek toch niet het geval te zijn. De installatie was zeer indrukwekkend en had mij ook emotioneel geraakt mede door de prachtige wijze waarop mijn voorganger mij installeerde. Maar ook omdat ik het een hele eer vind dat mijn broeders zoveel vertrouwen in mij hebben door mij te kiezen tot 'Meester van de Loge'. En dat terwijl ik hier een witte allochtoon ben. Het toont toch maar weer eens aan dat wij binnen de vrijmetselarij niet discrimineren op huidskleur, geloof etc. 
En ja, dan zit je vol met emotie en moet je gelijk de voorzittershamer overnemen en daarmee de leiding van het St Jans ritueel. Dat is een wat abrupte overgang. Hoe goed ik dat ook geoefend heb, zo slecht kun je je voorbereiden op je emotie. Zo heb ik wel wat schoonheidsfoutjes gemaakt. Maar gelukkig werden die mij door mijn broeders vergeven.
De  avond hebben we met een heerlijke maaltijd en een goed glas wijn feestelijk afgerond. "

Achtbare  Meester, ik denk dat we met deze laatste woorden, dit korte interview kunnen afronden. ik wens u veel succes en hoop op deze blog af en toe van u te mogen vernemen.

De laatste  instructie



De afgetreden Voorzittend Meester in de bloemen gezet door de secretaris.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten